Τα σημεία που κρίνουν τη «διαδικτυακή μάχη» Μεϊμαράκη - Μητσοτάκη Επιστροφή
Με την άποψη του Palo
Νίκος Αρβανίτης / Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας · 07/01/16 - 19:50
Μόλις τέσσερις μέρες πριν το δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών της Νέας Δημοκρατίας οι δυο υποψήφιοι πρόεδροι Βαγγέλης Μεϊμαράκης και Κυριάκος Μητσοτάκης συνεχίζουν να αντιμετωπίζονται επιφυλακτικά από την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη. Η ίδια εικόνα εμφανίζεται και για το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας που δεν έχει καταφέρει να πείσει ότι αποτελεί μια αξιόπιστη αξιωματική αντιπολίτευση και μια εναλλακτική απέναντι στο ΣΥΡΙΖΑ. Η ΝΔ εμφανίζεται να είναι διχασμένη σε δυο αντίπαλα στρατόπεδα, της «γαλάζιας γενιάς» και των «μεταρρυθμιστών».
Οι Βαγγέλης Μεϊμαράκης και Κυριάκος Μητσοτάκης καταγράφουν και οι δυο μαζί στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με τα στοιχεία του paloPro 8.997 συνολικά αναφορές για την χρονική περίοδο 21 Δεκεμβρίου 2015 – 5 Ιανουαρίου 2016. Η οντότητα του κόμματος ΝΔ εμφανίζει 42.502 συνολικές αναφορές την ίδια υπό εξέταση χρονική περίοδο. Ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης έχει ως πιο δυνατό σημείο τα sites και τα blogs. O Κυριάκος Μητσοτάκης αντίθετα παρουσιάζει κυριαρχία στο Twitter και στο Facebook, δηλαδή στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Τα συναισθήματα για τους δυο υποψήφιους προέδρους παρουσιάζουν ίδια εικόνα που υποδηλώνει την επιφυλακτικότητα προς το πρόσωπό τους καθώς καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ουδέτερων συναισθημάτων σε σύγκριση με τα αρνητικά και τα θετικά συναισθήματα. Η ΝΔ από την πλευρά της καταγράφει προβάδισμα ουδέτερων συναισθημάτων σε σύγκριση με τα θετικά και τα αρνητικά, τα οποία και εμφανίζουν διαφορά μια ποσοστιαίας μονάδας.
Θεματολογία
H θεματολογία του ελληνικού διαδικτύου επικεντρώθηκε στην υπό εξέταση περίοδο στην προεκλογική εκστρατεία των δυο υποψηφίων και το παρασκήνιο της. Πιο συγκεκριμένα τα Top 10 Topics του paloPro έχουν ως εξής:
- Στα «χαρακώματα» Μεϊμαράκης – Μητσοτάκης για το δεύτερο γύρο.
- Ποια είναι τα «κάστρα» του Μεϊμαράκη και του Μητσοτάκη που μπορεί να τους δώσουν τη νίκη. Εμφανίζονται ως περιοχές «κλειδιά» η Αττική και η Μακεδονία.
- Η δήλωση Β. Μεϊμαράκη ότι «το 28% της ΝΔ μπορώ να το κάνω και 38%».
- Η ουδέτερη στάση του Απόστολου Τζιτζικώστα ότι «οι ψηφοφόροι δεν χρειάζονται γραμμές, υποδείξεις και καθοδήγηση».
- Η δημοσκόπηση που δείχνει ποιος προηγείται στην παράσταση νίκης και ποιος μπορεί την ανανέωση και την ενότητα στη ΝΔ.
- Η δήλωση του Κυριάκου Μητσοτάκης «ανάγκη να υπάρχει μια σημαντική ανανέωση στη ΝΔ.
- Το δίλημμα «λαϊκή δεξιά» ή «θατσερικός φιλελευθερισμός».
- Η δήλωση του Βαγγέλη Μεϊμαράκη ότι «δεν αποτελεί μεταρρύθμιση η απόλυση καθαριστριών και σχολικών φυλάκων».
Συμπεράσματα
Τα ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα του paloPro μας δείχνουν ότι τόσο οι δυο υποψήφιοι για την προεδρία όσο και η ΝΔ συνεχίζουν να έχουν ένα έλλειμα αξιοπιστίας στο σύνολο της ελληνικής διαδικτυακής κοινή γνώμης.
Ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης εμφανίζει την εικόνα ενός έμπειρου πολιτικού και κομματικού στελέχους που μπορεί να επαναφέρει τη ΝΔ στην εξουσία, αλλα τα ποιοτικά στοιχεία το συνδέουν με το παλαιοκομματικό κατεστημένο και τον παρουσιάζουν ως έναν αρχηγό που δεν θα επιδιώξει την άμεση σύγκρουση με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Παράλληλα ο Μεϊμαράκης με βάση τα ποσοτικά στοιχεία του paloPro δεν παρουσιάζει μεγάλη διείσδυση στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης Twitter και Facebook που οι πλειοψηφία τους είναι νεαροί χρήστες. O Μεϊμαράκης απευθύνεται στους παραδοσιακούς ψηφοφόρους και στους μεγάλους σε ηλικία νεοδημοκράτες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης από την πλευρά του έχει καταφέρει να παρουσιάσει την εικόνα ενός τεχνοκράτη και μεταρρυθμιστή πολιτικού που μπορεί να εκσυγχρονίσει ριζικά το κόμμα της ΝΔ. Τα ποιοτικά στοιχεία τον εμφανίζουν και αυτόν ως εκπρόσωπο της κεντροδεξιάς που όμως φαίνεται να έχει τα έχει βρει και με τους εκπροσώπους της λαϊκής δεξιάς. Ο Μητσοτάκης αναφέρεται σε αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, σε περιορισμό του δημόσιου τομέα και ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα. Απευθύνεται πιο πολύ σε νεαρούς σε ηλικία ψηφοφόρους και σε όσους βιώνουν τις τραγικές συνέπειες της κατάρρευση του ιδιωτικού τομέα. Ο Μητσοτάκης επιτίθεται συνεχώς στον Αλέξη Τσίπρα δείχνοντας ότι θα συγκρουστεί μαζί του.
Όμως η επικοινωνιακή πολιτική των δυο υποψήφιων για την προεδρία της ΝΔ δεν έχει καταφέρει να πείσει την ελληνική διαδικτυακή γνώμη και αυτό οφείλεται κυρίως στα εσωκομματικά μαχαιρώματα που δημιουργούν αίσθημα ανασφάλειας για την επόμενη μέρα. Οι Μεϊμαράκης και Μητσοτάκης παρουσιάζουν σημαντικές ιδεολογικές διαφορές καθώς και διαφορετικές θέσεις για το κόμμα, την οικονομία, το δημόσιο και απευθύνονται και σε διαφορετικές κοινωνικές τάξεις εντός της ΝΔ.
Ωστόσο μια προεκλογική εκστρατεία που θα επικεντρώνονταν σε μια στρατηγική που δεν θα χώριζε σε στρατόπεδα τη ΝΔ, θα ήταν πολύ πιο χρήσιμη τόσο για τους ίδιους όσο για το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ώστε να καλλιεργήσουν ένα πιο θετικό προφίλ στα social media και στο σύνολο της ελληνικής διαδικτυακής γνώμης.