Ποιοι φοβήθηκαν από την έκρηξη στο ΚολωνάκιΕπιστροφή

Με την άποψη του Palo

Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας * · 02/01/19 - 00:00

H έκρηξη στο Κολωνάκι έξω από την εκκλησία του Άγιου Διονύσιου του Αρεοπαγίτη επιδέχεται πολλών ερμηνειών, ως προς τα κίνητρα, τους δράστες και το στόχο, καθώς έως τώρα δεν έχει υπάρξει επίσημη ανάληψη ευθύνης, η αστυνομία δεν έχει καταλήξει σε ένα σενάριο και το παιχνίδι των διαρροών, αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη, θέλοντας να εξαναγκάσει τους τρομοκράτες να διεκδικήσουν την πατρότητα.

Το query «Έκρηξη Κολωνάκι» συγκέντρωσε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 881 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 27 – 29 Δεκεμβρίου 2018. Οι περισσότερες αναφορές καταγράφονται σε Twitter και με λιγότερες ακολουθούν τα News. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν κυριαρχία ουδετέρων συναισθημάτων και ακολουθεί ένας αριθμός αρνητικών συναισθημάτων.


 

 

Θεματολογία

Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloPro στις ακόλουθες αναφορές:

  • Στην έκρηξη που έγινε και στις υποθέσεις για το ποιοι κρύβονται πίσω.
  • Στο Tweet του πρόεδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη για το χτύπημα.
  • Στη δήλωση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Μάκη Βορίδη πως σήμερα προφανώς αποθρασύνεται η τρομοκρατία στην Ελλάδα και διερωτήθηκε γιατί δεν αντιμετωπίζεται το φαινόμενο στη χώρα μας.
  • Στη δήλωση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου ότι η επίθεση σε κάθε χώρο λατρείας είναι μια επίθεση απέναντι στους θρησκευόμενους πολίτες αλλά και στη δημοκρατία.
Συμπεράσματα

Η έκρηξη στο Κολωνάκι δείχνει σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloPro ότι η διαδικτυακή κοινή γνώμη και ιδιαίτερα τα Social Media εμφανίζονται αποστασιοποιημένα περιμένοντας ενδεχομένως κάποιες εξελίξεις: Αναλυτικότερα:

  • Η έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο αν και σχολιάστηκε από τα Social Media δεν κατέγραψε στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro πολλές αναφορές συγκριτικά με άλλες αναλυσεις μας για τρομοκρατικά χτυπήματα. Το γεγονός ότι δεν υπήρξε νεκρός και ότι στόχευε την εκκλησία δεν πυροδότησε αλυσιδωτές αντιδράσεις στο διαδίκτυο.
  • Η επιλογή του σημείου, το Κολωνάκι και Άγιος Διονύσιος, θεωρείται συμβολικό για κάποιους χρήστες του διαδικτύου που εκτιμούν ότι το χτύπημα μπορεί να προέρχεται από αντιεξουσιαστές οι οποίοι αντιδρούν στο status των μεγαλοαστών που συνδέεται με το Κολωνάκι καθώς και στις χριστιανικές αξίες.
  • Τα main stream ψηφιακά ΜΜΕ κάλυψαν το τυφλό χτύπημα σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου του PaloPro «κινηματογραφικά» χωρίς να επιχειρήσουν να εμβαθύνουν, αρκέστηκαν στις εκτιμήσεις της αστυνομίας.
  • Η έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο «σηκώθηκε» σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου από τη Νέα Δημοκρατία, τις δηλώσεις του Μάκη Βορίδη και του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά δεν κατάφεραν να επηρεάσει το σύνολο των χρηστών των Social Media.
  • Το αφήγημα της ΝΔ για την ασφάλεια υιοθετήθηκε μόνο από έναν αριθμό χρηστών των Social Media.
  • Το τυφλό χτύπημα αντιμετωπίστηκε από κάποιους χρήστες των Social Media και με σκωπτικό τρόπο, με αναφορές για τα καφέ της οδού Σκουφά και για τον ερασιτεχνικό εκρηκτικό μηχανισμό.
  • Η διαθρησκευτική βία είναι μια άλλη ερμηνεία που δίνουν κάποιοι χρήστες των Social Media. Τη συνδέουν με μουσουλμάνους μετανάστες και κάποιες φορές με τον τουρκικό «υβριδικό πόλεμο». Αντιλαμβάνονται την έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο τον Αεροπαγίτη ως προάγγελο μιας διαθρησκευτικής τρομοκρατίας.
  • Ένας αριθμός χρηστών των Social Media θεωρεί το τυφλό χτύπημα ως μια προσπάθεια αποσταθεροποίησης της κυβέρνησης και ως ενέργεια αποπροσανατολισμού από τις επιτυχίες της ελληνικής αστυνομίας (πάταξη λαθρεμπορίου ΑΣΟΕ, εξιχνίαση ληστειών και εγκλημάτων).
  • Το τυφλό χτύπημα επανέφερε και τις μνήμες της χριστουγεννιάτικης περιόδου   1980 όταν δυο ταυτόχρονες πυρκαγιές κατέστρεψαν δύο από τα ιστορικότερα πολυκαταστήματα της Αθήνας, «Μινιόν» και «Κατράντζος».

Η ανάλυση έγινε με την υπηρεσία PaloPro, το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο διαχείρισης φήμης στο διαδίκτυο. Για μία δωρεάν δοκιμή της υπηρεσίας μας επικοινωνήστε στο: info@paloservices.com.

____________________

*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά,  βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.

*Ο Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος - Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.

Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.